torsdag 1 juni 2023

Vad är roten? Varför fixar vi inte den först?

 Att man är olycklig när man är tjock, det vet ju alla... Eller hur? Det är ju så det ska vara och alltid har varit. Men alla människor som är tjocka, feta eller överviktiga är inte olyckliga. Det finns många som lever ett fantastiskt lyckligt liv. Själv var jag en av dem. Jag var inte olycklig för att jag var tjock, jag mådde dåligt i min tjocka kropp - min kropp sa stopp och jag var tvungen att göra något åt det.

Om du som överviktig, tjock eller fet kommer till en läkare så säger de oftast att allt löser sig om du bara går ner några kilo i vikt. Ja, visst den stortån som jag fick som exempel igår på vår träff - den hade säkert läkt om några kilo bara försvann. 

När man bestämmer sig för en viktoperation är det så viktigt att man får hjälp även psykiskt vilket man i allra högsta grad inte får... det är synd att man är villig att lägga alla dessa pengar på en viktoperation när man inte är villig att lägga en del av det i det psykiska måendet. Oftast kommer det ifatt en...

 

Delar av nedanstående text är hämtad från sidan: www.hobs.se/zone/fakta-om-obesitasoperationer---ny/inside/898

Här förklarar Psykologen Marcus Lagerström väldigt mycket av det vi varit inne på redan under våra träffar i studiecirkeln.

Vi påverkas dagligen av hur vi ser ut genom reklam överallt i vårt samhälle. Är man överviktig så blir man påmind överallt, när man träffar läkare, sköterskor eller dömande blickar på stan.

Det är ju inte alltid vikten som är roten till problemet, men det är ju det som det oftast fokuseras på.

Som Psykologen så klokt säger i sin artikel:

"Handen på hjärtat, kommer verkligen din ruttna chef att förändras och bli en bra chef för att du går ner i vikt? Kommer din partners eventuella missbruksproblematik att upphöra för att du får en lägre vikt? Om du har anhöriga som har någon form av krävande fysisk sjukdom eller psykisk ohälsa – kommer det att bli bättre för att du har en lägre vikt?"

På HOBS pratar man mycket om det psykiska måendet. Tyvärr ser vi att det i alldeles för liten utsträckning ges möjlighet till psykologhjälp i ett tidigt stadium av ens överviktsproblem. När man sedan genomgår en operation av magsäcken så är just den psykiska måendet en del av ett lyckat operationsresultat. Det är av stort värde att man får just den rätta hjälpen för den rikitiga utmaningen efter en operaton kommer flera år efter – när man ska behålla den vikt man mår så bra i.

 HOBS

övervikt och fetma hos vuxna

 


1 kommentar:

  1. Alldeles för mycket reklam som bygger på kroppsutseende

    SvaraRadera

ett gympass är aldrig fel

Att träna är aldrig fel. Du kan göra det på många olika sätt. Inte nödvändigtvis på gym. jag tog mig en tur ner i gymmet på hote...