tisdag 7 augusti 2018

Vad är en gastric bypass

 Det är inte mycket kvar av din magsäck när du gör en gastric bypass, den största delan kopplas bort och sedan även den första delen av tunntarmen. Det går mycket fortare för maten att nå tunntarmen och det måste man tänka på när man äter mat.

Så här ser det ut:
 (Bilden är hämtad från 1177.)
 
Man blir väldigt fort mätt när man äter och det är för att istället för att maten hamnar i magsäcken så kommer den direkt ner i tunntarmen. Magsäckens del som kopplas bort och tunntarmen kopplas sedan ihop med mellersta delen i tunntarmen där tillförs bukspott och galla som hjälper till att bryta ner maten.

Man kan känna sig illamående och väldigt mätt om man äter för fort efter en Gastric bypass. Äter man fet mat och t ex söt mat som efterrätter eller godis kan må väldigt dåligt. I början känner man sig inte så sugen på den sortens mat så då är det ganska enkelt att hålla sig ifrån den. 

Det är först något år eller två efter operationen som utmaningen börjar.

Tunntarmen som är kvar kan inte bryta ner så stora mängden fett och därför kan du få diarré om du äter för mycket fett. Diarrén är mest fett som tarmen inte hunnit med att ta upp. 

Min stora fiende är socker, socker gör att jag mår väldigt dåligt och blir alldeles svettig och skakig i kroppen. det kan även orskas av laktos. Många som operar sig blir laktoskänsliga, det har jag blivit. Jag mår bäst av att äta laktosfri mat.

En sak man måste tänka på efter en gastric bypass är att tugga maten ordentligt, om man äter fort och tuggar maten dåligt kan magsäcksröret bli fullt och då tar det stopp. Det kan hända att man får kräkas upp det man nyss ätit.

Oftast försvinner de här problemen efter några år, då man lär sig sina begränsningar. Man lär sig lyssna på sin kropp och man äter i den takt kroppen tillåter. Men så klart händer det även idag att jag får ont i magen, mår illa och får en dumping. Men oftast är det självförvållat och när jag är hemma och slarvar. När jag är på jobbet eller går ut och äter försöker jag alltid att äta sådant som jag vet är ett "säkert kort"

Ja, det här var lite om hur en gastric bypass går till. Information och bild har jag hämtat från 1177, men mycket är skrivet av min egen erfarenhet. Om du funderar på att genomgå en sådan här operation är det viktigt att du förbereder dig, det är livslångt åtagande som du inte kan ångra. För mig var detta det bästa som kunde hända. Jag har haft många fördelar genom att jag gjort denna operation, jag mår verkligen bra.

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Midsommar - ännu ett lyckat och värmande släktskap

Ännu ett år vi firar tillsammans i midsommarvärmens solsken. Tur med vädret denna dag.  En vacker liten midsommarprinsessa🌷 Ett långväga be...