tisdag 26 oktober 2021

10-årskontrollen - det väcker tankar...

 10 år av ens liv går fort, nästan lite väl fort. När man tittar tillbaka på gamla bilder och det känns som om det var så nära - men datumet säger något helt annat.

 
 Den här bilden är tagen 2009 på mitt dåvarande jobb Ebbes. Det var två år innan min gp-operation. Bilden är tagen av en av mina chefer. Det känns inte så länge sedan, men om jag synar mina rynkor så inser jag att det är ett tag sen.
Hur blev det då? Före och efterbilden...
  
  
  sedan blev det såhär:
 
Så ja, jag är ändå ganska stolt över vad jag presterat under åren. Att jag inte gått upp allt i vikt igen. Att lyckas att hålla mig sund och hälsosam. 
Men vad väckte då 10-årskontrollen för tankar, ja det är ju inte lätt att genomgå en livstilsförändring. Vad har gotlänningar för skyddsnät och vilken hjälp får man före, under och efter operation? Hur kommer man fram till att man bör genomgå en operation? 
det visar sig att på 10 år har det inte hänt någonting. Det finns fortfarande ingen att prata med, att få tips från att luta sig emot. Ingen som kan lyssna när magen kniper, toalettbesöken är många och hjärnan spelar dåre med en. Vem hjälper en då? Var är dietisten? Rådgivaren? Psykologen?
 
Lustigt var ju att när jag åker från min kontroll så pratar de om just detta på radion. Att Vårdcentralerna har blivit bättre på att ta hand om överviktiga och att det går att få komma till en mottagning för detta och få hjälp. Det är ju bra. Riktigt bra!
 
Jag hade hoppats att det kommit lite längre fram gällande före/under/efter operation och att man idag fick ett bättre stöd. Känner du någon som genomgått denna operation? Känner du någon som mår dåligt av det? 
 
Önskar er en fin kväll, denna dystra regniga oktoberkväll💗
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ett gympass är aldrig fel

Att träna är aldrig fel. Du kan göra det på många olika sätt. Inte nödvändigtvis på gym. jag tog mig en tur ner i gymmet på hote...