söndag 10 oktober 2021

Detta inlägg borde jag skrivit på kanelbullens dag...

 Kanelbullens dag varje år är en speciell dag för mig. Det betyder förändring. Stor förändring. Min syster är duktig på att fira mig denna dag, hon vet hur mycket den betyder för mig. Den dagen var det hon och jag, den dagen då jag peppade henne att åka tunnelbana själv för första gången!

 
Egentligen handlade dagen mest om mig, den där gången för 10 år sedan. Syster erbjöd sig att åka med mig då min man var hemma med barnen. Den där dagen, då jag bestämde mig för att förändra. 
Jag gjorde min Gastric bypass på kanelbullens dag! Min syster var nog mer nervös än jag och därför övertalade jag henne att ta tunnelbanan till Mörby centrum från Danderyds sjukhus. 
- Gå och shoppa loss, sa jag.
Det innebar att hon blev mer nervös för den turen än att sitta och vänta i väntrummet under min operation. Tror ni hon handlade något? - Nej, hon var för nervös och gick och tittade på telefonen hela tiden...
 
Jag är så oerhört tacksam för att jag fick göra den här operationen. Den gav mig så mycket och jag började på en helt ny bana. 
Det har funnits många tuffa stunder, svåra utmaningar och kämparglöd. Jag har bråttats med mina demoner som jag tacksamt vunnit över. 
Jag tappade hela 33,3 kg under mitt första 1½ år. Det var sedan efter det som kampen började, då man ska förstå att det här händer på riktigt och att man måste fortsätta äta lite och ofta. Har jag gjort det? Inte alltid, då har fått ångra mig bittert. 
Har jag ångrat min operation någon gång? Nej, det har jag inte. Om jag inte gjort den hade jag inte kunnat hålla i gång som jag gör idag. Det hade inneburit värk i mina knän värre än den värk jag har idag. Det är slitsamt att väga mycket, det tar på kroppen. Men framför allt, jag vågade ta klivet och börja träna. Det är något som jag är stolt över. Innan min operation vågade jag inte gå till gymmet, jag kände mig så stor och klumpig. 
 
Än i dag kan jag känna mig stor, ni vet de där hjärnspökena de sitter kvar hela livet. De knackar ibland en på axeln för att säga att man ännu är den där man var när man vägde mycket. Då brukar jag titta på kort, kort där jag står bredvid någon annan. För det är bara där jag kan se att jag faktiskt ännu håller måttet😉
Så jag är tacksam över kanelbullens dag, jag firar den med glädje. Det är en förändringens dag och jag är stolt över att jag vågade ta det klivet. 
 
Då firade jag 9 år...
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ett gympass är aldrig fel

Att träna är aldrig fel. Du kan göra det på många olika sätt. Inte nödvändigtvis på gym. jag tog mig en tur ner i gymmet på hote...