fredag 22 september 2023

Zucchini - god och mättande gratäng

 Här kommer ett vardagsrecept på en god gratäng. Jag har mycket zucchini nu och efter att man ätit dem på korsen och tvären så har man ingen fantasi kvar - eller?

 
skär zucchini skivor
lägg på skivad lök
Jag hade spenat i frysen den kokade jag tillsammans med  creme fraice, champinjoner på burk och kryddor efter smak och tycke. För mig blev svartpeppar, salt, oregano och basilika.
Sedan gjorde jag som med lasagne varvade zucchinin och spenatröran. högst upp riven ost. 
 
Hur mycket gick det åt då?
1 zucchini eller 2 små
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
½ påse fryst spenat
1 stor burk champinjoner
½ burk creme fraice
½ påse riven ost.
kryddor och salt efter behag.
 
Vid servering stekte jag en halluomi i tärningar samt tärnat bacon. Det kan med fördel uteslutas då denna gratäng blev både god och väldigt mättande. 
Smaklig spis!
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Midsommar - ännu ett lyckat och värmande släktskap

Ännu ett år vi firar tillsammans i midsommarvärmens solsken. Tur med vädret denna dag.  En vacker liten midsommarprinsessa🌷 Ett långväga be...