lördag 21 oktober 2023

Tips; superenkelt fröknäcke

Vad gör du en regnig lördag? Jag har städat husvagn, gosat barnbarn och nu bakar jag mitt favoritknäcke till kvällsfikat. se nedan:👇


Allt du behöver för detta är enkla varor som oftast finns hemma, jag tycker mycket om frön som jag använder både i bakning men också till musli och i matlagning. Man kan byta ut mot de frön man tycker är godast, receptet är enkelt och det går lätt att göra om till sitt eget favoritknäckebröd😋



Detta fröknäcke har jag bakat i många år. Min mage tycker om det. Detta knäcke är gott att äta som det är eller med lite smör på.

Här kommer receptet.

2 dl majsmjöl

2 dl vatten

1,5 dl solrosfrön

1 dl pumpakärnor

0,5 dl linfrö

0,5 dl olja (jag använder olivolja)

Sätt ugnen på 150 grader. Knäcket gräddas i ca 20-30 minuter. Vill du ha mer färg på knäcket - höj ugnstemperaturen sista minutrarna - men passa väl, det bränns lätt.

flingsalt och sesamfrö

Koka upp vattnet. Under tiden blanda majsmjöl, solrosfrö, pumpakärnor, linfrö och olja i en bunke. Häll det kokande vattnet över. Låt svälla i ca 7 minuter.

Kavla ut smeten mellan två bakplåtspapper på 2 plåtar. Strö flingsalt och sesamfrö över och lägg på bakplåtspappret igen och kavla till det så det fastnar. 


smaklig spis!

Dessa fantastiska kryddburkar hittade jag på en loppis i somras. Visst är de fina?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ett gympass är aldrig fel

Att träna är aldrig fel. Du kan göra det på många olika sätt. Inte nödvändigtvis på gym. jag tog mig en tur ner i gymmet på hote...