fredag 24 november 2023

Vad är en propp?

 En blodpropp är ett stopp i ett blodkärl, blodet levrar sig och det blir ett dåligt flöde. En blodpropp kallas också för trombos.

Symptom för att du har en propp kan vara svullnad, rodnad och smärta. Vilka är då i riskzonen för att få en blodpropp?

  • Vem som helst kan få en blodpropp, ärftlighet kan spela roll.
  • Livsstilsfaktorer spelar roll, t ex rökning, 
  • Efter operationer såsom i mage, höft- och knäledsoperationer.
  • Att vara sängliggande i flera dagar utan att vadmusklerna används regelbundet.
  • stillasittande t ex långa resor.
  • graviditet, förlossning och användning av p-piller.
  • Övervikt.
I kroppen har vi två olika sorters blodkärl, vener och artärer. Venerna leder tillbaka det blod som är syrefattigt till hjärtat och lungorna för att det ska syresättas igen. Det är i venerna som de allra flesta blodproppar bildas. Och det är i vadmusklerna som de oftast bildas. De bildas oftast i de djupa venerna i vadmusklerna och kallas då för "djup ventrombos".

Varför skriver jag om detta idag då? - Jo, för i onsdags fick jag åka till ortopeden på lasarettet för att min vad gjorde ondare än mitt opererade knä. Jag förstod nog någonstans inombords att det var en propp, men ville nog inte riktigt förstå. Jag har haft en blodpropp en gång tidigare, 2010. Men den här gången är jag ledsen och besviken på sjukvården. Detta hade kunnat undvikas...
Jag var så noga med att tala om att jag tidigare haft en propp och att jag hade en oro inför detta. Men man litar på vården, det ska man kunna göra. Jag vill absolut inte prata illa om min läkare som gjorde min operation och skrev ut min medicin, han gjorde nog som de alltid gör inför sådana här operationer. 
Men man skulle kanske tagit lite höjd för min oro, för att jag faktiskt haft en propp tidigare och för att säkerställa att det inte skulle hända igen. 
Jag mår mycket bättre idag, jag har fått starkare medicin som tar hand om min propp och jag fortsätter att röra på mig som ordinerat. kanske att jag gör lite fler övningar som inkluderar vadmuskeln😏

Vad vill jag med detta då? - Jo, kom ihåg att det är bara någon minut som kan ändra ditt liv. Det är så lite som behvövs för att allt ska ta en vändning som du inte räknat med. KOm ihåg om du ligger i en riskfaktor att du ska röra på dig. 
  • Stillasittande jobb - res dig en gång i timman och gör 30 tåhäv. Gör gärna en lättare övning där armarna befinner sig över bröshöjd. T ex "plocka äpplen". 
  • Ta en promenad om dagen på 30 minuter så att du får lite puls. Så att hjärtat får arbeta runt blodet ordentligt och öka syresättningen.
  • ät gärna hälsosamt.
FÖr att läsa mer om detta kan du göra det på denna sida: blodproppsskolan
Ta vara på er dag och var rädda om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ett gympass är aldrig fel

Att träna är aldrig fel. Du kan göra det på många olika sätt. Inte nödvändigtvis på gym. jag tog mig en tur ner i gymmet på hote...