måndag 1 april 2024

Efter operationen...

Jag har funderat mycket på det här med stödet i det nya livet som Gastric bypass opererad. Hur gör man för att få stöd och hur vet man att man är ett bra anhörigstöd?

I mitt tidigare inlägg skrev jag:

Du fixar kroppen och den lyder. Om du dessutom håller dig till riktlinjerna kommer det är gå bra. Om du är frisk kommer det att gå bra. Om dina hjärnspöken håller sig på avstånd kommer det att gå bra. 

Men det finns en liten detalj - du känner dig ensam. Ensam i din nya kropp, ingen i din omgivning förstår egentligen vad du gjort. Läser dina anhöriga/vänner igenom det material som du har om operationen? 

Finns det stöd för anhöriga? Du blir en annan människa efter operationen. 

Du kan läsa hela inlägget här: Vad händer med knoppen när vi fixat kroppen?

Jag har sökt på nätet efter "stöd för Gastric bypass opererade" men fick inte upp så mycket, ramlade över ett inlägg från Region Stockholm: Bättre stöd kan hjälpa mot viktuppgång efter obesitaskirurgi Här i denna forskning som gjordes konstaterades att det behövs mer stöd från sjukvården för att man ska lyckas i sin viktnedgång.

Aleris se: Aleris erbjuder ett paket, där du finns kvar i ett stödprogram upp till två år efter operationen. Här gör du operationen privat och får då i paketet du betalat för även stödprogrammet.

Jag gjorde min operation på Danderyd efter en remiss från Visby lasarett, det skedde 2011. Det jag insett under mitt år tillsammans med andra opererade som gjort sin operation i närtid är att det inte har hänt så mycket mer i stödet för opererade eller dess anhöriga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Midsommar - ännu ett lyckat och värmande släktskap

Ännu ett år vi firar tillsammans i midsommarvärmens solsken. Tur med vädret denna dag.  En vacker liten midsommarprinsessa🌷 Ett långväga be...