måndag 20 maj 2024

Hälsosam levnadsstil - självbild!

 Vi matas dagligen med att vi ska bli mer hälsosamma, äta rätt och träna i massor. Du ska inte äta potatis, du ska inte äta ris, du ska inte äta pasta... du ska endast äta sallad och protein och rätt mängd kolhydrater... 



Jag funderar på var vi blir hälsosamma någonstans? Vem och hur ska vi påverkas för att leva ett hälsosamt liv? Det finns otaliga mängder dieter, kostråd, viktminskningsråd, träningsråd och hur du fastar på det mest effektiva sätt. 

(Foto taget innan min Gastric bypass operation. Jag hade alltid handduken snurrad runt midjan för att dölja mina lår.)
Nu kommer sommaren och du ska i bikinin och du ska glänsa på stranden. Man ser mycket när man är på stranden. Hur folk ser ut, vad de äter, hur de rör sig. Vilka som skrattar och stojar och vilka som drar sig lite undan och bara är. Jag är ingen strandmänniska, har aldrig varit. Jag blir rastlös och älskar att i dag ta med ett barnbarn så man har en anledning till att istället för att sola - bygga sandslott och bada. Men jag är inte bekväm i bikini. Det kommer jag aldrig att bli. 

(Sommaren 2021, har gått upp lite efter min operation men här trivs jag väldigt bra. Men håller mig gärna till sportiga lite längre cykelbyxor och gärna ett sportlinne eller sportbehå till.) 
Vad är då hälsosam livsstil? Om man googlar detta så svarar google: "Att en hälsosam livsstil består av goda vanor".  

 Hälsokraft skriver på sin hemsida: 

  • få frisk luft -gärna i naturen. 
  • sov minst 6-8 timmar per natt. 
  • Rör på dig. 
  • Drick tillräckligt med vatten. 
  • Ta hand om magen. 
  • våga säga nej.
Behöver det vara svårare? Nej, jag tycker dessa 6 enkla rutiner är ganska bra på en bacic nivå. Sedan kan du själv lägga till träning till detta. Gör det inte för svårt, utan se till det som passar ditt liv. 
Vad gör det att du inte är perfekt? Att du inte har en platt mage? Att dina lår har lite apelsinhud? Att din rumpa och dina bröst inte längre har samma fasta form? Du är du! Det är faktiskt väldigt sant som säges - skönhet kommer inifrån! om du mår bra, så blir du vacker! 
Ha en fin och fantastisk sommar och njut av livet, familjen och dina vänner. Den här dagen kommer aldrig mer igen, ta vara på den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Måndag, startskottet för veckan

Veckans första dag drog igång med lämning på hunddagis vilket innebar en längre biltur för mig. Det gick bra. Är nöjd och glad över att äntl...