onsdag 15 maj 2024

Snart sommar, god mat och härliga dagar på stranden…



Idag har jag varit vid fysioterapeuten, jag är så nöjd med mitt resultat hittills av operationen. Jag kan böja mitt knä i 97 grader - det hade varit godkänt redan vid  typ 80 grader. Min rörlighet är bra, jag har såklart ännu väldigt ont. Det kommer jag få ha ett tag till, jobbigast är ju nätterna när man ska försöka hitta en bra sovställning. Det är inte helt enkelt. 

🌞 

Nu är sommaren snart här, vi förbereder oss på all god mat, goda vänner och långa sköna dagar på stranden. Att få semester och ta det lugnt, koppla bort jobbet och njuta av livet. Det är väl det vi alla längtar efter.

Här nedan kommer lite tips för oss som är GP-opererade och vill njuta lika mycket som alla andra av god mat och god dryck. Långa sköna dagar på stranden.

 🍖🍓🍉

Ett tips för alla när det gäller det goda drickat. För att inte ”ramla” under bordet finns det en del tricks man måste ta till då det gäller att hänga med i drickat när man har t ex en grillfest eller blir bortbjuden på en sommarfest. 

🍸🍹🍺

Drinkar är enkla, det är bara se till att späda ut det med mer alkoholfritt alternativt. När jag blandar brukar jag se till att min drink blir svagare och utan så mycket socker. Socker och alkohol är båda två sämre alternativ och gör att jag mår dåligt. Det man kan göra är att köpa alkoholfritt alternativ att blanda på. Har man problem och vet att man inte kan sluta dricka alkohol i tid är det verkligen det man ska göra, utesluta alkoholen helt.

Att göra vackra kreationer av is kan alltid få en drink att se mycket godare ut. T ex skivad apelsin, som man garnerar som en ros i en is behållare och sedan häller på lite apelsinjuice, in i frysen och sedan kan man använda denna till en fantastiskt god drink. Lite mousserande vin, fungerar bra med både alkoholfritt och med alkohol. Vill man kan man också spä på med Schweppes eller annat kolsyrat alternativ.

🍆🍴

Att göra stora härliga sallader med allt möjligt i är ett gott alternativ att servera till det som ligger på grillen. Det är friskt och gott. Såser kan man göra flertalet olika och då göra de extra fettsnåla. För min del tål jag inte majonäs så jag ersätter det gärna med creme fraice och färska kryddor från trädgården. Det blir väldigt gott.

Att lägga på grillen – där är det ju bara fantasin som sätter gränserna. Jag tycker mycket om att grilla grönsaker, i alla dess former. Det är både gott och nyttigt. Sedan är halloumi en favorit på tallriken. Kyckling och lax fungerar bra, jag är lite känslig för rött kött så det försöker jag hålla mig ifrån.

Så slutligen ett litet lunchtips till en varm solig sommardag:

Tärna en fetaost, tärna vattenmelon och blanda med en hackad rödlök samt olja, salt och färska kryddor. Servera med kyckling, rökt skinka, rökt lax, rökt makrill eller välj ett vegetariskt alternativ som stekt/grillad halloumi eller stekt/grillad zucchini.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Måndag, startskottet för veckan

Veckans första dag drog igång med lämning på hunddagis vilket innebar en längre biltur för mig. Det gick bra. Är nöjd och glad över att äntl...