fredag 5 juli 2024

Den nyttiga trädgården

 Vad odlar du för nyttigheter i din köksträdgård? Vad bör man egentligen odla?

Jag vill varje år testa något nytt att odla, det innebär att det kan bli ett totalfiasko😂. Men det gör inget för något lär man sig alltid. I år har jag flera olika sorters av chilli, plantorna fick jag av mig granne som hade satt flertalet olika i överflöd. Några stycken är: 

  • Buena Mulata - Styrkan är medelstark. Plantan blir 45-60 cm. hög och bär tidigt mängder av slanka, blanka mörkvioletta frukter som övergår i orange för att slutligen mogna i djupt rött. 
  • Trinidad purple coffee Styrkan är kraftig. en kompakt och stadig planta med massor av små, ca 3-4 cm långa, koniska, högblanka, kraftigt violetta frukter, som övergår i rött vid fullmognad. Frukterna passar bra att torka för senare användning. 
  • Korall - styrkan är hett  Frukterna är runda. Från början mörkgröna, men övergår snart i blankt mörkrött. Köttet är tjockt och saftigt,  
  • Charsmir - styrkan är mild hetta och mycket smak. 
  • Habanero (orange, lemon, red) - styrkan är mycket het chili. fruktig och aromatisk smak som ger stora frukter.


Kommer nog ge mig på att övervintra i alla fall några av dessa då grannen tipsade mig om att de utgör väldigt vackra krukväxter i stora fönstrar. Så vi får väl se om jag lyckas och att alla små oinbjudna gäster håller sig borta. Chilli plantor liksom paprika och Aubergine älskas av löss och spinn mm. 
  • Aubergine - har redan kastat ut en planta som blev alldeles full av löss. Har nu tvättat alla plantorna med såpvatten som gett bra resultat. Den växten jag kastade ut fick även den en omgång med såpvatten och den tar sig igen sakta men säkert.
    • Jag har några av mina Auberginer i växthus och några i uterummet, det blir en viss färgskillnad i bladen då de i växthuset får mer direkt solljus. Auberginen behöver sol och värme för att växa bra. 
  • Paprika odlas som chili och så tidigt om du har ljus och plats, den är tacksam att ha i fönstret och när du väl sätter ut den går det fortare om den är större. Paprikan älskar värme! Sätt den färdiga plantan i en stor kruka.
Jag hoppas att jag längre fram kommer kunna lägga ut bilder på min lilla skörd från trädgården, så håll utkik om du är intresserad. Vill du ha fröer? Hör av dig så fixar jag det. 
Önskar en fortsatt fin juli månad och vi hoppas på att värmen kommer åter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ett gympass är aldrig fel

Att träna är aldrig fel. Du kan göra det på många olika sätt. Inte nödvändigtvis på gym. jag tog mig en tur ner i gymmet på hote...