lördag 14 oktober 2023

Grahamspannkakor

 Idag vill jag tipsa om grahamspannkakor. Pannkakor är en av de maträtter jag har svårast för även efter 12 år. Det är trist då pannkakor är så ljuvligt gott och man kan variera detta hur mycket man vill. 

Jag hade en son som åt väldigt dåligt och BVC trodde nästan att jag inte gav honom någon mat. Lång och ranglig hela uppväxten. Men när han inte ätit på några dagar lagade jag pannkakor till honom, för det älskade han. 

Jag tänkte, det måste gå att få pannkakorna lite nyttigare. så jag exprimenterade mycket  - ibland med väldigt gott resultat men ibland fick hönsen pannkakorna.

12 grahamspannkakor:

2 ägg

2 dl vetemjöl

1 dl grahamsmjöl

1 krm salt

1 msk flytande margarin

6 dl mjölk (havremjölk, låglaktos)

Vispa ihop alltsammans, låt svälla i 15 min. Grädda tunna pannkakor och servera med mosade bär.

per portion: 440 kcal, 16 g protein.


Det går bra att använda havremjölk vanilj, det ger lite vaniljsmak. Man kan också tillsätta finrivna morötter, överbliven spenat, finrivet äpple - ja det går att tillsätta det man tycker är gott. men tänk på att kcal/protein ändras om du tillsätter mer eller annat.


Smaklig spis!

1 kommentar:

ett gympass är aldrig fel

Att träna är aldrig fel. Du kan göra det på många olika sätt. Inte nödvändigtvis på gym. jag tog mig en tur ner i gymmet på hote...