torsdag 26 oktober 2023

Koka soppa på en Spik!

Eller? Nja, lite fler ingredienser har man allt och jag utesluter nog spiken - även om den kanske kunde bidra med lite järn😁


Att laga hemlagad soppa är ju supergott.

Grunden kommer från Köket.se och den lagas såhär:

½ strimlad purjolök

matolja

50 gram tärnad morot

½ kg tärnad potatis

100 gram tärnad rotselleri

50 gram tärnad palsternacka

1 vitlöksklyfta

1 liter grönsaksbuljong

salt och peppar

½ kruka repad färsk timjan

För att variera denna soppa brukan jag ibland tillsätta något av detta: ca 50-75 gram färs, fisk eller kyckling. Då detta är för 2 personer kan man ha detta till fler dagar. Eller gör ett större kok för t ex 4 portioner och frys in det i små burkar i frysen. Det är gott att ta fram allra helst nu när vi går mot kallare och mörkare tider. 

Våga ta ut svängarna och tänk utanför boxen. Testa dig fram, men var försiktig med kål och lök första tiden efter en operation då det kan sätta onödig fart på din mage. Idag kryddar jag efter behag. Kryddor reagerar jag inte på men däremot kan jag reagera på bönor, bacon, nötkött reagerar jag alltid på precis som vilt kött och lammkött.


Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ett gympass är aldrig fel

Att träna är aldrig fel. Du kan göra det på många olika sätt. Inte nödvändigtvis på gym. jag tog mig en tur ner i gymmet på hote...