söndag 29 oktober 2023

Tänk hur du ska äta hela veckan!

Jag älskar matscheman! Det är så fantastiskt att bara veta vilken mat man ska äta varje dag!

Så här ser min kommande vecka ut:

Måndag: Kotlett i gräddsås med gnocci

Tisdag: köttbullar med ingefära och koriander

Onsdag: stekt torsk med dillsås och broccoli

Torsdag: pastasallad

Fredag: Söt sesamkyckling med ris


Mina lätta "bra att ha saker" i kyl/frys/skafferi

Jag försöker att alltid att ha yogurt, mjölk och t ex havremjölk hemma i kylen vilket underlättar min frukost som jag gärna skippar då jag känner mig mätt efter tabletter och vatten. Jag har alltid frysta bär i frysen och då är ju nästan😉 smoothiesen färdig.

I mitt skafferi har jag bananer, linser, krossade tomater, rotfrukter och andra frukter såsom äpple, apelsin och kiwi (också bra till smooties eller fruktsallad). lite olika frön och ris, quinoa, oljor mm. 

Jag har alltid frysta grönsaker i frysen, samt kyckling,färs och fisk. Sojafärs är ett jättebra alternativ till vanlig färs om man vill. 

Älskar fördelningen på tallriken som rekommenderas. Du sk ha ½ portion med protein, 1/4 portion med kolhydrater och 1/4 portion med grönsaker. 

I början kanske man fokuserar på proteinet för det är det enda man har "plats" med, men ett tips är att försöka så snabbt du bara kan, att lära dig vilken mängd du orkar äta och lämna plats för kolhydrater och grönsaker. 

Det bästa tipset jag fick när jag gjorde min operation var att använda mig av assiett när jag la upp min egen mat. På det sätter höll jag mina portioner lagom stora. Fungerar än idag.

Jag är dålig på mellanmål. Jag kan ibland börja småäta istället. Det är inte alls bra. Att förbereda är egentligen nyckeln till att lyckas med sina rutiner. 

Gör din egen chiapudding, det är grymt enkelt; vaniljhavremjölk blanda smed chiafrön. Lägg lite tinade bär ovanpå och avnjut detta som mellanmål. Riktigt gott.

Ett annat tips är att ha proteinpulver hemma, det går enkelt att ruska i en shake mjölk med proteinpulver - passar jättebra om du är på språng eller har tränat. 

Varför inte fruktsallad? Där kan man ju ta det man har hemma. På helgen kan man unna sig lite fruktsallad med lite lightglass till. 

Gör det enkelt och gott! Njut och ät det du tycker om och kom ihåg mängden. 

Vill du ha hjälp med planering av måltider? Vad du ska äta och hur du ska lägga upp det? Hör av dig så hjälper jag dig!

Må gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ett gympass är aldrig fel

Att träna är aldrig fel. Du kan göra det på många olika sätt. Inte nödvändigtvis på gym. jag tog mig en tur ner i gymmet på hote...