lördag 8 juni 2024

Tips: Baka ett gott bröd - som någon annan kan äta!

Hej allihop! 

Tänkte tipsa om ett riktigt gott bröd idag, själv kan jag inte äta det - eller jag kan äta lite. Men det är roligt att kunna bjuda på ett riktigt gott och fint bröd till grillkvällarna i sommar. Lätt att ta upp ur frysen och servera till salladen och grillningen.

Visst ser det gott ut? Du hittar receptet hos Madame Edith på expressens "Allt om mat" receptblogg: Buffébröd

Ett brödrecept som du kan prova och som fungerar ganska bra även för mig är detta:
Jag kommer inte ihåg vart någonstans jag fått receptet men fick det strax efter jag börjat äta riktig kost efter min operation - sjukt länge sedan.

LCHF bröd i form

3 dl linfrö
3/4 dl hasselnötter
1 dl skalade sesamfrön
50 g fiberhusk
3/4 dl sötmandel
2 tsk bakpulver
  • 2 krm salt
  • 50 g smör, smält
  • 1 dl creme fraiche
  • 250 g keso naturell
  • 6 stycken ägg
  • Gör så här:
  • Börja med att sätta ugnen på 175 grader och smält sedan smöret. Låt svalna något innan du börjar mixa nötter och frö (inte linfröna de ska vara hela) till ett mjöl. Rör sedan ner linfröna. Blanda alla ingredienserna och häll smeten i en klädd (bakplåtspapper) avlång brödform. Grädda limpan i ca 1 timma och 10-15 minuter. Ta sedan ut det ur ugnen och låt svalna på ett galler under bakduk.

  • Lycka till!
  • Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar

    Midsommar - ännu ett lyckat och värmande släktskap

    Ännu ett år vi firar tillsammans i midsommarvärmens solsken. Tur med vädret denna dag.  En vacker liten midsommarprinsessa🌷 Ett långväga be...